Flytte ut

Før du pakker og drar er det litt forskjellig å huske på 🔑

Du sier opp kontrakten ved å sende oss en melding på hybel.no. Det er viktig at vi får oppsigelsen din der så vi kan lagre den som et vedlegg til kontrakten.  

Husk at det er to (2) måneders oppsigelsestid. Oppsigelsestiden regnes fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen er mottatt. Sender du oppsigelse f.eks. 10. oktober, starter oppsigelsestiden 1. november og kontrakten din går ut 31. desember.

Du må betale husleie hele oppsigelsestiden selv om du flytter ut før. Så husk at om du flytter ut før oppsigelsestiden din har gått ut kan du få flere fakturaer senere! 

En flyttevask er en god del grundigere enn en vanlig ukesvask, og vi erfarer at de fleste må sette av mer tid til dette en de først hadde trodd.  

Slik gjennomføres en utsjekk

Du må selv rengjøre og sette i stand boligen før du leverer inn nøklene. Det er viktig at du leverer tilbake boligen din på en ren og ryddig måte. Boligen (og din del av eventuelt fellesareal) skal være så ren og uten flekker og skit, at neste leietaker kan flytte inn med en gang uten å måtte rengjøre.  

Se sjekklisten for hva som skal rengjøres og ryddes ved utflytting. Ved å følge trinnene i sjekklisten hjelper du oss å levere en smidig og effektiv utflytting for deg som leietaker. Se også instruksjoner for flyttevask med illustrajonsfoto.

❕ Leietaker skal i god tid, og senest to (2) dager før utflytting, ta kontakt med SiMolde og avtale tid for inspeksjon (utsjekk). Se leiekontrakt punkt 11 «Andre forhold – Fraflytting».

Hvis du oppdager at du ikke rekker å utføre flyttevask, ikke mestrer oppgaven eller bare gjør rengjøringen halvveis så er det viktig at du tar kontakt. Da finner vi en løsning sammen.

Hvis din bolig ikke er klar til utleie dagen etter kontraktslutt kan det medføre at ny leietaker ikke kan flytte inn som planlagt. Det kan medføre ekstra kostnader.

Jo tidligere du tar kontakt om spørsmål rundt flyttevask jo bedre er det for oss og for deg!
Send oss en melding på Hybel så tar driftsavdelingen kontakt med deg.

Vi har ikke egne renholdere, og det er et renholdsbyrå som utfører rengjøring. Flyttevask må vi bestille senest en (1) uke før kontraktsluttdato.

❗ Ikke godkjent vasking medfører gebyrer. Se prisliste.

Husk å tømme boden din og eventuelle skap/skuffer, kjøleskap/fryser på felleskjøkken!  

Ta med deg alle eiendelene dine, boligen skal være tom når du flytter ut. Avfall skal kastes i rett kontainer. Ved hovedutflytting til sommeren blir det satt ut ekstra kontainere til restavfall.  

  • Tøm boligen for eiendeler, eventuelt plasser de midt i rommet og vask boligen før vi kommer.  
  • Sammen går vi gjennom boligen og blir enig om hva som er bra og om noe eventuelt må utbedres. Dersom noe ikke blir godkjent får du muligheten til å rette det opp der og da, som igjen kan bety at du kan slippe å betale for ekstra rengjøring etter utflytting.  
  • Er renholdet av boligen godkjent så kan du levere nøkkelen til oss og flytte ut. 

Vaskeutstyr er dyrt, og vi ser at mange ikke har nødvendig utstyr for flyttevask. Derfor kan du låne dette hos oss! Vi håper dette bidrar til å forenkle og forbedre rengjøringen.  

Vi har støvsuger og komplett renholdspakke for utlån – helt gratis! Fyll ut skjema for å låne.

Lån renholdspakke

Det er viktig at utstyr bestilles i god tid, altså ikke samme dag!

Navn
Navn
Fornavn
Etternavn
Hva vil du låne?

Etter at vi har sjekket boligen din sender vi deg en utflyttingsprotokoll. Denne viser om du blir fakturert vaskegebyr eller ikke, og må signeres.

Om du ikke har betalt siste husleie vil summen du skylder også står i protokollen. Husk at om du flytter før kontrakten din er gått ut, kan det hende du får enda en faktura.

Flytter du innenfor våre åpningstider kan du levere nøkkelen direkte til vår servicemedarbeider etter utsjekk. Se info om utsjekk ovenfor.

Du velger en dato og tidspunkt som passer, så går vi gjennom boligen sammen med deg. Dersom vaskingen er godkjent, kan vi overta nøkkelen med en gang! 

Husk å velge dato INNEN utløp av leiekontrakt, og ikke etter. 

Flytter du på helg, eller kveld kan du levere nøkkelen i en av våre postkasser ute på boligene. Bare slipp de oppi postkassen!

Britvegen: Grå postkasse med vår logo på, lengst vest på hjørnet av A-blokka utenfor kontoret til driftsavdelingen.

Mekvegen: Grønn postkasse merket SiMolde/nøkler, til høyre innenfor hoveddøra til vaskeriet i A-blokka. Ved siden av Kvamstua.

Glomstuvegen: Grønn postkasse, til høyre for hovedinngangen.

Merk: Nøkler skal IKKE legges igjen i hybelen, i leiligheten, i din egen postkasse eller gis til en venn. 

Husk å endre adresse så snart som mulig etter at du har flyttet ut (gjerne før!) så du slipper at posten din ikke kommer frem. Du endrer adresse på samme måte som når du flyttet inn.

Endre adressen din hos posten her

Husk at om du endret folkeregistrert adresse, så må du også endre denne igjen. Dette kan du gjøre her