Ofte stilte spørsmål om studenbolig

Vi har samlet spørsmålene vi får ofte – kanskje du også finner svaret på det du lurer på her? 💡

Kontakt Securitas for innlåsingsassistanse utenfor våre åpningstider, tjenesten koster 1000kr og betales direkte til Securitas med Vipps.  

TLF SECURITAS +47 907 27 217 // +47 975 59 478 

Du får ny nøkkel på kontoret hos oss neste virkedag, gebyr påløper. 

Prisliste

Ved hovedtildeling til studiestart tildeles boliger fortløpende fra 1. mai. Majoriteten vil få svar på sine søknader i løpet av juni.  

Vi sender ikke ut avslag på søknader, du blir stående på venteliste så lenge du ønsker.  

Ved lediggang ellers i året tildeles boliger fortløpende.  

Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten.  

Vi lover deg at du får svar så snart vi har en bolig å tilby deg. Vi gjør det vi kan for at flest mulig skal få tildelt studentbolig!  

Vi legger ut beskjed her på nettsiden når alt er utleid.  

Nei, dersom du ikke fikk tildelt førstevalget ditt, men andre- eller tredjevalget i søknaden, må du enten takke ja eller nei til det tilbudet. Du kan ikke stå på venteliste til din førsteprioritet. Merk at dersom du takker nei til et tilbud vil du ikke få et nytt tilbud.  

Vi tror at én bolig er bedre enn ingen bolig, og tildeler alt vi har så lenge vi har søkere. Det er mulig å bytte bolig senere 😊  

Det er stort sett ikke et problem! Ta kontakt med oss på melding via hybel.no så finner vi en løsning. Du vil da måtte betale fra dagen du flytter inn.

Ja, det er ingen problem! Men, vær oppmerksom på at du må betale husleie fra dagen kontrakten din starter selv om du flytter inn på et senere tidspunkt.  

Er det snakk om mer enn 2 uker etter startdato er det fint om du gir oss beskjed, så vi ikke blir bekymret! Send oss i så fall en melding via hybel.no.  

Nøklene kan leveres til vår servicemedarbeider etter renholdssjekk eller i en av våre postkasser ute på de ulike studentboligene, om du flytter utenfor vår åpningstid. Les mer om utflytting her. (LENKE) 

Alle beboere får tilsendt tilbud om å fornye leiekontrakten sin i løpet av april hvert år. Da har du muligheten til å forlenge kontrakten din for ett helt år.  

Hvis du ikke får tilsendt et tilbud kan det hende du har oversteget maksimal botid – sjekk tildelingsreglementet vårt her (LENKE) for mer info.  

Du sier opp kontrakten ved å sende oss en melding på hybel.no. Det er viktig at vi får det som melding der, da det må legges ved kontrakten din i systemet. Og, husk at det er to måneders oppsigelsestid fra datoen du sier opp.  

Husleien følger oppsigelsestiden din. Det er måneders oppsigelsestid og du må betale husleie for hele den perioden. Dersom du sier opp 9.oktober, må du betale husleie helt frem til 9. desember selv om du flytter ut før.  

Til nytt studieår i august kan du søke allerede fra mars, følg med her for når boligene legges ut som ledig (LENKE).  

Ønsker du å flytte inn ellers i året kan du søke etter hvert som boligene er ledig. Følg med her (LENKE). 

Alle som studerer eller skal studere ved Høgskolen i Molde kan søke om studentbolig.  

Om vi har ledig bolig og ingen studenter på venteliste, kan andre “ikke-studenter” leie hos oss. Da pålegges det 15% på husleien.  

Alle søkere må være over 18.  

Se hele vårt tildelingsreglement her (LENKE) 

Ja, søk tidlig – det er ikke krav om studieplass – gjerne før eller samtidig med at du søker studieplass hos samordna opptak.  

Studentboligene blir tildelt etter første til mølla-prinsippet, så jo tidligere du søker, jo lengre frem i søkerlisten havner du.  

Du kan legge inn en elektronisk boligsøknad når som helst i løpet av året.  

For høstsemesteret tildeles ledige boliger fortløpende fra slutten av april.  

Hvis du har signert en kontrakt kan du si fra deg kontrakten frem til 25. Juli uten økonomiske konsekvenser. Husk at en signert kontrakt er juridisk bindene. Og om du ikke sier fra deg boligen innen 25. Juli er det vanlig oppsigelsestid på 2 måneder som gjelder, og du blir ansvarlig for husleie i oppsigelsestiden.  

Her finner du en oversikt over boligene våre (LENKE). 

Den er som regel oppdatert med hva vi har ledig og ikke – men vær oppmerksom på at det i hovedtildelingen ikke alltid er helt oppdatert.