Starte en forening?

Hva er en forening?

En studentforening er en samling av studenter som driver med noe på frivillig basis. Foreninger er en viktig del av studiemiljøet, og en gylden mulighet for deg som student å utvide ditt sosiale- og faglige nettverk på. Ved å engasjere deg i en forening får du muligheten til å skape nye relasjoner, få verdifulle erfaringer samt være en aktiv bidragsyter for egen trivsel i studietiden. 

Linje- eller interesseforening? Utvalg eller forum?

Kjært barn har mange navn. Ofte skiller man mellom de foreningene som er fagorienterte og de som er for studenter med samme interesse. Linjeforeninger er gjerne etablert av studenter innenfor samme fagmiljø med hensikt om faglig utbytte og ønske om å skape nettverk i arbeidslivet. Eksempler på linjeforeninger på HiMolde er iDigital, som er rettet mot IT- og digitaliseringsstudenter eller Comitium; en møteplass for studenter innenfor juridiske og samfunnsfaglige studier. 

En interesseforening/utvalg er for studenter som har en felles interesse, med hensikt om å skape et sosialt samhold på tvers av alder, faginteresse og studieprogram. Eksempler på interesseforeninger er HiMoldes æStudent eller æFri – et friluftsutvalg.

Hvem kan starte opp? 

I utgangspunktet kan hvem som helst starte en forening. Et godt utgangspunkt kan være at dere er et flertall studenter med en felles interesse eller mål som dere ønsker å jobbe mer organisert med, mens dere er studenter ved HiMolde. 

Steg for steg

Sjekk først oversikten over aktive studentforeninger. Kanskje er det en forening med lignende formål som finnes fra før, som du kan søke medlemskap i. 

Etabler en oppstartsgruppe, som planlegger veien videre. Det er en fordel hvis de som er med i oppstartsgruppen også ønsker å sitte i det kommende styret. 

Oppstartsgruppen blir enig om foreningens navn, formål, lager forslag til vedtekter og inviterer til stiftelsesmøte. Lag gjerne en kalenderhappening i forbindelse med stiftelsesmøtet, slik at flest mulig interessenter kan delta. Det gjør du her.

På stiftelsesmøte velger man foreningens styre og godkjenner vedtektene. Det kan være en fordel at oppstartsgruppen/styret har planlagt noen aktiviteter og utarbeider et budsjett som kan godkjennes. Mal til budsjett finner dere her.

Når forslag til budsjett er laget kan dette sendes til SiMolde for innspill og videre veiledning.

Når dere har kommet så langt kan dere begynne arbeidet med å markedsføre foreningen og rekruttere medlemmer. Mange velger på dette punktet å opprette en instagram-konto og en egen e-postadresse til foreningen.

For å opprette en e-postadresse tar dere kontakt på it-support@himolde.no med følgende informasjon:
1) Forslag til e-postadresse
2) Oversikt over alle medlemmer som skal ha tilgang (fullt navn og studentnr).

Husk å sende informasjon om foreningen til SiMolde slik at foreningen eller utvalget kan publiseres på foreningsoversikten. Når dette er gjort vil dere etterhvert få mer informasjon og bli gitt tilganger til kommunikasjonsplattformer med de andre utvalgene og foreningene.

Dersom foreningen skal godkjennes i Brønnøysundregisteret kan du lese mer om fremgangsmåten her.

NB: På Høyskolen i Molde, studiested Kristiansund så er de fleste foreninger og utvalg organisert under æStudent. Da er det ikke nødvendig å ha eget organisasjonsnummer/registrere foreningen i Brønnøysundregisteret, men heller ta kontakt med æStudent eller SiMolde for å starte et samarbeid.  

Vi i SiMolde heier på aktivitet i Studentersamfunnet og vil gjerne være en sparringspartner for nyoppstartede foreninger. Dersom dere har noen spørsmål, små eller store – så er det bare å ta kontakt med oss.

Lykke til!