Ofte stilte spørsmål om studentbolig
Vi har samlet spørsmålene vi får ofte – kanskje du også finner svaret på det du lurer på her? 💡
Kontakt Securitas for innlåsingsassistanse utenfor våre åpningstider, tjenesten betales direkte til Securitas med Vipps. Se Securitas egne oppslag for pris.
TLF SECURITAS +47 907 27 217
Du får ny nøkkel på kontoret hos oss neste virkedag, gebyr påløper.
La oss snakke om det som er viktig her!
Du har tre muligheter:
- Eduroam
Brukernavn og passord er det samme som det du laget på studentweb/canvas.
brukernavn@himolde.no – eget passord du har laget
- Guest network
Følg instruksene i nettleseren din, se oppskrift her (https://www.himolde.no/tjenester/it/nett/gjestenett.html)
- TvPlayStation
Dette nettet skal i utgangspunktet brukes til smartTV-er, spillkonsoller osv.
Passord: y5oaw5vbgr7
Du har fire muligheter:
- Eduroam
Brukernavn og passord er det samme som det du laget på studentweb/canvas.
brukernavn@himolde.no – eget passord du har laget
- Guest network
Følg instruksene i nettleseren din, se oppskrift her (https://www.himolde.no/tjenester/it/nett/gjestenett.html)
- TvPlayStation
Dette nettet skal i utgangspunktet brukes til smartTV-er, spillkonsoller osv.
Passord: xBox-8+Net211tv3
- Kabelnett
I boligene i Mekvegen kan du også koble deg opp på internett via kabel!
Du har fire muligheter:
- Eduroam
Brukernavn og passord er det samme som det du laget på studentweb/canvas.
brukernavn@himolde.no – eget passord du har laget
- Guest network
Følg instruksene i nettleseren din, se oppskrift her (https://www.himolde.no/tjenester/it/nett/gjestenett.html)
- TvPlayStation
Dette nettet skal i utgangspunktet brukes til smartTV-er, spillkonsoller osv.
Passord: xBox-8+Net211tv3
- Kabelnett
I boligene på Glomstuvegen kan du også koble deg opp på internett via kabel.
Ta kontakt med IT-support på HiMolde
Har det skjedd noe i boligen din? Kjøleskapet sluttet å funke? Vasken er tett? Det er mye forskjellig som kan skje i en bolig 😊 For at driftsavdelingen enkelt skal kunne hjelpe deg må du sende inn det som kalles en vedlikeholdssak. Da er saken koblet til deg og ditt romnummer, og du vil enkelt kunne kommunisere og følge status på saken underveis.
- Logg inn på din profil på hybel.no
- Klikk på meldinger i menyen til venstre
- Klikk på samtalen du har med oss (simolde bolig)
- Når du får opp chatten du har med oss klikker du på knappen plassert over der du skriver inn melding hvor det står “+ ny vedlikeholdssak”
- Fyll inn alle feltene som kommer opp, og forklar grundig hva problemet er
- Legg ved bilder om det er aktuelt
- Send inn
Driftsavdeligen vil følge opp saken, og ta kontakt om de lurer på noe. Om det er noe du vil legge til saken kan du skrive det som kommentar, og sånn enkelt kommunisere med driftsavdelingen.
Ved hovedtildeling til studiestart tildeles boliger fortløpende fra 1. mai. Majoriteten vil få svar på sine søknader i løpet av juni.
Vi sender ikke ut avslag på søknader, du blir stående på venteliste så lenge du ønsker.
Ved lediggang ellers i året tildeles boliger fortløpende.
Vi legger ut beskjed her på nettsiden når alt er utleid.
Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten.
Vi lover deg at du får svar så snart vi har en bolig å tilby deg. Vi gjør det vi kan for at flest mulig skal få tildelt studentbolig!
Ja, søk tidlig – det er ikke krav om studieplass – gjerne før eller samtidig med at du søker studieplass hos samordna opptak.
Studentboligene blir tildelt etter første til mølla-prinsippet, så jo tidligere du søker, jo lengre frem i søkerlisten havner du.
Du kan legge inn en elektronisk boligsøknad når som helst i løpet av året.
For høstsemesteret tildeles ledige boliger fortløpende fra slutten av april.
Hvis du har signert en kontrakt kan du si fra deg kontrakten frem til 25. juli uten økonomiske konsekvenser. Husk at en signert kontrakt er juridisk bindene. Og om du ikke sier fra deg boligen innen 25. Juli er det vanlig oppsigelsestid på 2 måneder som gjelder, og du blir ansvarlig for husleie i oppsigelsestiden.
Her finner du en oversikt over boligene våre.
Den er som regel oppdatert med hva vi har ledig og ikke – men vær oppmerksom på at det i hovedtildelingen ikke alltid er helt oppdatert.
Alle som studerer eller skal studere ved Høgskolen i Molde kan søke om studentbolig.
Om vi har ledig bolig og ingen studenter på venteliste, kan andre “ikke-studenter” leie hos oss. Da pålegges det 20% på husleien.
Alle søkere må være over 18.
Se hele vårt tildelingsreglement her.
Nei, dersom du ikke fikk tildelt førstevalget ditt, men andre- eller tredjevalget i søknaden, må du enten takke ja eller nei til det tilbudet. Du kan ikke stå på venteliste til din førsteprioritet. Merk at dersom du takker nei til et tilbud vil du ikke få et nytt tilbud.
Vi tror at én bolig er bedre enn ingen bolig, og tildeler alt vi har så lenge vi har søkere. Det er mulig å bytte bolig senere 😊
Det er stort sett ikke et problem! Ta kontakt med oss på melding via hybel.no så finner vi en løsning. Du vil da måtte betale fra dagen du flytter inn.
Ja, det er ingen problem! Men, vær oppmerksom på at du må betale husleie fra dagen kontrakten din starter selv om du flytter inn på et senere tidspunkt.
Er det snakk om mer enn 2 uker etter startdato er det fint om du gir oss beskjed, så vi ikke blir bekymret! Send oss i så fall en melding via hybel.no.
Nøklene kan leveres til vår servicemedarbeider etter renholdssjekk eller i en av våre postkasser ute på de ulike studentboligene, om du flytter utenfor vår åpningstid. Les mer om utflytting her.
Mer info kommer
Alle beboere får tilbud om å fornye leiekontrakten sin i løpet av april hvert år. Da har du muligheten til å forlenge kontrakten din for ett helt år.
Hvis du ikke får tilsendt et tilbud kan det hende du har oversteget maksimal botid – sjekk tildelingsreglementet vårt her for mer info.
Du sier opp kontrakten ved å sende oss en melding på hybel.no. Det er viktig at vi får oppsigelsen din der så vi kan lagre den som et vedlegg til kontrakten.
Husk at det er to (2) måneders oppsigelsestid. Oppsigelsestiden regnes fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen er mottatt. Sender du oppsigelse f.eks. 10. oktober, starter oppsigelsestiden 1. november og kontrakten din går ut 31. desember.
Husleien følger oppsigelsestiden din. Det er 2 måneders oppsigelsestid og du må betale husleie for hele den perioden. Sender du oppsigelse f.eks. 10. oktober, starter oppsigelsestiden 1. november og kontrakten din går ut 31. desember, og du må betale husleie helt ut oppsigelsestiden til 31. desember.